Plan Rozwoju na lata 2022- 2027
- Strategia rozwoju placówki.
Wizja:
„ Nie jest ważne, abyś był lepszy od innych – ważne jest,
abyś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego”.
„Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców”
Zespół Przedszkoli oferuje:
- wspaniałą zabawę, czyli najważniejszą metodę pracy z małym dzieckiem, która uczy kompetencji społecznych, pomaga w adaptacji i integracji grupy, przygotowuje do życia w społeczeństwie i kształtuje odporność emocjonalną,
- wspieranie, czyli wychodzenie naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci, motywowaniu ich do działania i nagradzaniu wszelkich przejawów twórczości, inwencji i aktywności,
- dobrą edukację, czyli przyzwyczajanie do systematycznej pracy z książką i innymi materiałami edukacyjnymi, odpowiednim poziomie zadań, wspomaganiu w rozwijaniu uzdolnień, budowaniu wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
- dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwijanie zainteresowań twórczych,
- wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej- innowacje, nowatorstwo,
- autorskie programy pracy,
- aktywne metody pracy z dziećmi zdolnymi i wymagającymi wsparcia,
- różnorodność zajęć integracyjnych dla dzieci pełno i niepełnosprawnych,
- szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek,
- atrakcyjne oferty edukacyjne,
- udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skale ogólnopolską,
- kompetentną kadrę pedagogów, specjalistów- (logopeda, psycholog, nauczyciel języka angielskiego),
- szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi,
- dobrą atmosferę i klimat przedszkola,
- bogactwo form współpracy z rodzicami.
Misja:
Misją naszego przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku zarówno pełnosprawnemu jak i niepełnosprawnemu wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby dążenie do poznawania otaczającego świata.
- Zadania główne:
- „W świecie zmysłów”
- „Twórcze dłonie – niekonwencjonalne zabawy plastyczne”
- „Od obrazka do słowa”
- „Kuchcikowo – zabawy na miarę możliwości dzieci”
- „Radzę sobie z emocjami”
- Cele zadań głównych:
- stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych,
- integrowanie dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi,
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji,
- aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji, twórczej postawy,
- rozbudzanie zainteresowań dzieci środowiskiem społeczno-przyrodniczym
i kulturowym,
- kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia i bezpieczeństwa,
- aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w życiu przedszkola.
- Priorytet:
Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty
z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.
Absolwent kończący nasze przedszkole i rozpoczynający naukę w szkole podstawowej jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Jest twórczy, komunikatywny, aktywny, dociekliwy, ambitny, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Znając siebie i swoje możliwości, akceptuje odrębność innych, potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej, a także w życiu osobistym. Wyraża swoje potrzeby i zainteresowania oraz dąży do ich realizacji.
- Założenia programowe:
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdują się w planach pracy na poszczególne lata przedszkolne.
2022/2023
„W świecie zmysłów”
Zadania:
- Kształtowanie wrażliwości dzieci na bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, smakowe i
zapachowe.
- Wzbogacanie doświadczeń dziecka przez dostarczania możliwości odbioru nowych
bodźców z wykorzystaniem sensorycznych pomocy dydaktycznych.
- Kompensowanie zaburzonych funkcji zmysłowych przez organizowanie zajęć
sensorycznych w formie zabawy.
- Wykorzystanie metod terapii do stymulacji poszczególnych zmysłów (muzykoterapia,
sensoplastyka, arteterapia).
- Uwrażliwienie na świat zapachów z wykorzystaniem aromatoterapii.
- Rozwijanie wrażliwości dotykowej poprzez eksperymentowanie z materiałem
przyrodniczym ( ścieżki, dywaniki sensoryczne, masy plastyczne, faktury przedmiotów).
- Poznawanie piękna otaczającego świata poprzez dostarczanie bodźców i wrażeń
wzrokowych (doświadczania światła, ciemności, szarości, palety barw, różnorodności
kształtów i widzenia przestrzennego).
- Rozwijanie wrażliwości smakowej poprzez organizowanie zajęć kulinarnych
(przygotowanie przekąsek, kanapek, surówek).
- Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i
muzyki (pedagogika zabawy, metody C. Orffa, Labana, Batti Strauss).
- Realizacja innowacji pedagogicznej: „Zmysłowe kanały”.
2023/2024
„Twórcze dłonie – niekonwencjonalne zabawy plastyczne”
Zadania:
- Pozawerbalne wyrażanie własnych przeżyć i stanów emocjonalnych przez prowadzenie
terapeutycznych działań plastycznych.
- Rozwijanie kreatywności dzieci z wykorzystaniem niekonwencjonalnych materiałów.
- Rozwijanie i wspieranie aktywnej postawy dzieci przez wykorzystanie technik
plastycznych.
- Wzbudzanie zainteresowania rozmaitymi wytworami artystycznymi min. malarstwem,
wytworami sztuki, ludowej, architekturą, rzeźbą. Organizowanie wycieczek do muzeum,
galerii. Spotkania z twórcami różnych sztuk plastycznych.
- Terapia ręki – usprawnianie motoryki małej w zakresie doskonalenia ruchów
manipulacyjnych oraz ruchów precyzyjnych.
- Realizacja innowacji pedagogicznej: „Twórcze dłonie”.
2024/2025
„Od obrazka do słowa”
Zadania:
- Gimnastyka buzi i języka – stymulowanie narządów mowy przez prowadzenie ćwiczeń
artykulacyjnych i fonacyjnych.
- Wspomaganie rozwoju percepcji słuchowej, mowy czynnej i biernej przez prowadzenie
zajęć logorytmicznych.
- Wspieranie rozwoju mowy i myślenia dziecka przez organizowanie zabaw i gier
dydaktycznych.
- Prowadzenie działań terapeutycznych zmierzających do usuwania niepowodzeń
komunikacyjnych z wykorzystaniem AAC.
- Zaspokajanie potrzeby komunikacji podstawą prawidłowego funkcjonowania w
społeczności (dialogi sytuacyjne, zwroty grzecznościowe, scenki rodzajowe, zabawy w
teatr, mowa ciała, pantomima, drama).
- Odkrywanie talentów – organizowanie konkursów związanych z promowaniem literatury.
- Realizacja innowacji pedagogicznej: „Zabawy logopedyczne usprawniające naszą
wymowę”.
2025/2026
„Kuchcikowo – zabawy na miarę możliwości dzieci”.
Zadania:
- Polisensoryczne poznawanie produktów spożywczych.
- Organizowanie wycieczek do sklepów spożywczych, na targ, barów,; zakładów: piekarni, cukierni.
- Poznanie zawodów związanych z produkcją i przetwórstwem produktów spożywczych (piekarz, cukiernik, kucharz).
- Profilaktyka zdrowego żywienia. Spotkania z dietetykiem, lekarzem-pediatrą. Piramida zdrowego żywienia.
- Prowadzenie zajęć kulinarnych związanych z przygotowaniem prostych posiłków, kanapek, ciastek, surówek.
- Przygotowanie mas jadalnych- sensoplastyka. Degustacja.
- „Małe kuchcikowo”- opracowanie innowacji pedagogicznej.
2026/2027
„Radzę sobie z emocjami”
Zadania:
- Poznawanie potrzeb własnych i innych, uczenie odpowiadania na nie.
- Poznawanie różnych sposobów radzenia sobie z emocjami własnymi i rówieśników.
- Wspomaganie rozwoju emocjonalnego przez prowadzenie z dziećmi różnorodnych
ćwiczeń i zabaw.
- Stwarzanie dzieciom sytuacji do odkrywania, przeżywania i wyrażania emocji.
- Kształcenie kompetencji emocjonalnych (samoświadomości emocjonalnej, samokontroli,
motywacji, empatii, umiejętności społecznych).
- Kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom ,
grupom społecznym (włączanie dzieci w działania na rzecz innych, akcje charytatywne).
- Prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych sprzyjających zrozumieniu własnych
emocji i innych (spotkania z psychologiem, bajkoterapia).
- Realizacja innowacji pedagogicznej: „Emocje wokół mnie”.
- Partnerzy
- TPD
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Instytucje użyteczności publicznej
- Szkoły Podstawowe: nr 3, nr 6, SOSW
- Biblioteka Publiczna i Pedagogiczna
- Fundacja „Mada”
- Ewaluacja i kryteria sukcesu (po 5 latach)
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy wszystkie podjęte działania związane z rozwijaniem postaw twórczych.
Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.
Kryteria sukcesu:
W naszym przedszkolu dziecko:
- Rozwija się twórczo,
- Czuje się bezpiecznie,
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,
- Poznaje swoje prawa i obowiązki,
- Jest w pełni przygotowany do szkoły,
- Posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej
W naszym przedszkolu rodzice:
- Uzyskują pomoc specjalistów,
- Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- Współpracują z nauczycielem,
- Oferują wszechstronną pomoc,
- Pozytywnie wypowiadają się na temat pracy przedszkola.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych
przedszkola,
- Podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy,
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych
kursach i szkoleniach,
- Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy,
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola,
- Pozyskują partnerów do współpracy,
- Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola,
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz współpracują ze sobą.
- Postanowienia końcowe.
- Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
- Plan rozwoju przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
- Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
- Zmiany mogą być dokonane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i
Rady Rodziców.
- Obowiązuje od dnia zatwierdzenia.