• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

Plan Rozwoju Zespołu Przedszkoli

Plan Rozwoju na lata 2022- 2027

  1. Strategia rozwoju placówki.

                                     

Wizja:

                                                   

                                                      „ Nie jest ważne, abyś był lepszy od innych – ważne jest,
                                                        abyś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego”.

 

„Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców”

Zespół Przedszkoli oferuje:

  • wspaniałą zabawę, czyli najważniejszą metodę pracy z małym dzieckiem, która uczy kompetencji społecznych, pomaga w adaptacji i integracji grupy, przygotowuje do życia w społeczeństwie i kształtuje odporność emocjonalną,
  • wspieranie, czyli wychodzenie naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci, motywowaniu ich do działania i nagradzaniu wszelkich przejawów twórczości, inwencji i aktywności,
  • dobrą edukację, czyli przyzwyczajanie do systematycznej pracy z książką i innymi materiałami edukacyjnymi, odpowiednim poziomie zadań, wspomaganiu w rozwijaniu uzdolnień, budowaniu wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
  • dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwijanie zainteresowań twórczych,
  • wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej- innowacje, nowatorstwo,
  • autorskie programy pracy,
  • aktywne metody pracy z dziećmi zdolnymi i wymagającymi  wsparcia,
  • różnorodność zajęć integracyjnych dla dzieci pełno i niepełnosprawnych,
  • szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek,
  • atrakcyjne oferty edukacyjne,
  • udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skale ogólnopolską,
  • kompetentną kadrę pedagogów, specjalistów- (logopeda, psycholog, nauczyciel języka angielskiego),
  • szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi,
  • dobrą atmosferę i klimat przedszkola,
  • bogactwo form współpracy z rodzicami.

 

Misja:

Misją  naszego przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku zarówno pełnosprawnemu jak i niepełnosprawnemu wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby dążenie do poznawania otaczającego świata.

 

  1. Zadania główne:
  • W świecie zmysłów”
  • „Twórcze dłonie – niekonwencjonalne zabawy plastyczne”
  • „Od obrazka do słowa”
  • „Kuchcikowo – zabawy na miarę możliwości dzieci”
  • „Radzę sobie z emocjami”

 

  1. Cele zadań głównych:

 

  • stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych,
  • integrowanie dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji,
  • aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji, twórczej postawy,
  • rozbudzanie zainteresowań dzieci środowiskiem społeczno-przyrodniczym

i kulturowym,

  • kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia i bezpieczeństwa,
  • aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w życiu przedszkola.

 

  1. Priorytet:

 

Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty

z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.

    Absolwent kończący nasze  przedszkole i rozpoczynający naukę w szkole podstawowej jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.  Jest twórczy, komunikatywny, aktywny, dociekliwy, ambitny, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Znając siebie i swoje możliwości, akceptuje odrębność innych, potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej,  a także  w życiu osobistym. Wyraża swoje potrzeby i zainteresowania oraz dąży do ich realizacji. 

 

  1. Założenia programowe:

Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdują  się w planach pracy na poszczególne lata przedszkolne.

 

2022/2023

„W świecie zmysłów”

 

Zadania:

  1. Kształtowanie wrażliwości dzieci na bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, smakowe i

    zapachowe.

  1. Wzbogacanie doświadczeń dziecka przez dostarczania możliwości odbioru nowych

    bodźców z wykorzystaniem sensorycznych pomocy dydaktycznych.

  1. Kompensowanie zaburzonych funkcji zmysłowych przez organizowanie zajęć

     sensorycznych w formie zabawy.

  1. Wykorzystanie metod terapii do stymulacji poszczególnych zmysłów (muzykoterapia,

    sensoplastyka, arteterapia).

  1. Uwrażliwienie na świat zapachów z wykorzystaniem aromatoterapii.
  2. Rozwijanie wrażliwości dotykowej poprzez eksperymentowanie z materiałem

    przyrodniczym ( ścieżki, dywaniki sensoryczne, masy plastyczne, faktury przedmiotów).

  1. Poznawanie piękna otaczającego świata poprzez dostarczanie bodźców i wrażeń

    wzrokowych (doświadczania światła, ciemności, szarości, palety barw, różnorodności

    kształtów i widzenia przestrzennego).

  1. Rozwijanie wrażliwości smakowej poprzez organizowanie zajęć kulinarnych

    (przygotowanie przekąsek, kanapek, surówek).

  1. Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i

    muzyki (pedagogika zabawy, metody C. Orffa, Labana, Batti Strauss).

  1. Realizacja innowacji pedagogicznej: „Zmysłowe kanały”.

 

 

2023/2024

„Twórcze dłonie – niekonwencjonalne zabawy plastyczne”

 

Zadania:

  1. Pozawerbalne wyrażanie własnych przeżyć i stanów emocjonalnych przez prowadzenie

    terapeutycznych działań plastycznych.

  1. Rozwijanie kreatywności dzieci z wykorzystaniem niekonwencjonalnych materiałów.
  2. Rozwijanie i wspieranie aktywnej postawy dzieci przez wykorzystanie technik

    plastycznych.

  1. Wzbudzanie zainteresowania rozmaitymi wytworami artystycznymi min. malarstwem,

    wytworami sztuki, ludowej, architekturą, rzeźbą. Organizowanie wycieczek do muzeum,   

    galerii. Spotkania z twórcami różnych sztuk plastycznych.

  1. Terapia ręki – usprawnianie motoryki małej w zakresie doskonalenia ruchów

    manipulacyjnych oraz ruchów precyzyjnych.

  1. Realizacja innowacji pedagogicznej: „Twórcze dłonie”.

 

 

2024/2025

„Od obrazka do słowa”

 

Zadania:

  1. Gimnastyka buzi i języka – stymulowanie narządów mowy przez prowadzenie ćwiczeń

    artykulacyjnych i fonacyjnych.

  1. Wspomaganie rozwoju percepcji słuchowej, mowy czynnej i biernej przez prowadzenie

    zajęć logorytmicznych.

  1. Wspieranie rozwoju mowy i myślenia dziecka przez organizowanie zabaw i gier

    dydaktycznych.

  1. Prowadzenie działań terapeutycznych zmierzających do usuwania niepowodzeń

    komunikacyjnych z wykorzystaniem AAC.

  1. Zaspokajanie potrzeby komunikacji podstawą prawidłowego funkcjonowania w

   społeczności (dialogi sytuacyjne, zwroty grzecznościowe, scenki rodzajowe, zabawy w  

    teatr, mowa ciała, pantomima, drama).

  1. Odkrywanie talentów – organizowanie konkursów związanych z promowaniem literatury.
  2. Realizacja innowacji pedagogicznej: „Zabawy logopedyczne usprawniające naszą

    wymowę”.

 

 

2025/2026

„Kuchcikowo – zabawy na miarę możliwości dzieci”.

 

Zadania:

  1. Polisensoryczne poznawanie produktów spożywczych.
  2. Organizowanie wycieczek do sklepów spożywczych, na targ, barów,; zakładów: piekarni, cukierni.
  3. Poznanie zawodów związanych z produkcją i przetwórstwem produktów spożywczych (piekarz, cukiernik, kucharz).
  4. Profilaktyka zdrowego żywienia. Spotkania z dietetykiem, lekarzem-pediatrą. Piramida zdrowego żywienia.
  5. Prowadzenie zajęć kulinarnych związanych z przygotowaniem prostych posiłków, kanapek, ciastek, surówek.
  6. Przygotowanie mas jadalnych- sensoplastyka. Degustacja.
  7. „Małe kuchcikowo”- opracowanie innowacji pedagogicznej.

 

 

2026/2027

„Radzę sobie z emocjami”

 

Zadania:

  1. Poznawanie potrzeb własnych i innych, uczenie odpowiadania na nie.
  2. Poznawanie różnych sposobów radzenia sobie z emocjami własnymi i rówieśników.
  3. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego przez prowadzenie z dziećmi różnorodnych

    ćwiczeń i zabaw.

  1. Stwarzanie dzieciom sytuacji do odkrywania, przeżywania i wyrażania emocji.
  2. Kształcenie kompetencji emocjonalnych (samoświadomości emocjonalnej, samokontroli,

    motywacji, empatii, umiejętności społecznych).

  1. Kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom ,

    grupom społecznym (włączanie dzieci w działania na rzecz innych, akcje charytatywne).

  1. Prowadzenie działań profilaktycznych i edukacyjnych sprzyjających zrozumieniu własnych

    emocji i innych (spotkania z psychologiem, bajkoterapia).

  1. Realizacja innowacji pedagogicznej: „Emocje wokół mnie”.

 

  1. Partnerzy
  2. TPD
  3. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  4. Instytucje użyteczności publicznej
  5. Szkoły Podstawowe: nr 3, nr 6, SOSW
  6. Biblioteka Publiczna i Pedagogiczna
  7. Fundacja „Mada”

 

  1. Ewaluacja i kryteria sukcesu (po 5 latach)

Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy wszystkie podjęte działania związane z rozwijaniem postaw twórczych.

Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.

 

Kryteria sukcesu:

W naszym przedszkolu dziecko:

  1. Rozwija się twórczo,
  2. Czuje się bezpiecznie,
  3. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces,
  4. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
  5. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi,
  6. Poznaje swoje prawa i obowiązki,
  7. Jest w pełni przygotowany do szkoły,
  8. Posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej

 

W naszym przedszkolu rodzice:

 

  1. Uzyskują pomoc specjalistów,
  2. Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola,
  3. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka,
  4. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
  5. Współpracują z nauczycielem,
  6. Oferują wszechstronną pomoc,
  7. Pozytywnie wypowiadają się na temat pracy przedszkola.

 

W naszym przedszkolu nauczyciele:

 

  1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych

      przedszkola,

  1. Podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy,
  2. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym,
  3. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych

      kursach i szkoleniach,

  1. Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy,
  2. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola,
  3. Pozyskują partnerów do współpracy,
  4. Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola,
  5. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz współpracują ze sobą.

 

  1. Postanowienia końcowe.

 

  1. Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
  2. Plan rozwoju przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
  3. Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
  4. Zmiany mogą być dokonane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i 

      Rady Rodziców.

  1. Obowiązuje od dnia zatwierdzenia.