• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki
Jesteś tutaj:Start / Metody / ATTENTION AUTISM

ATTENTION AUTISM

Miejskie Przedszkole nr 11

Attention Autism to model interwencji opracowany przez Ginę Davies, specjalistę logopedę. Głównym celem programu jest to, aby aktywności podczas zajęć były silnie motywujące, wywoływały u dzieci śmiech i zabawę co „stanowi nieodparte zaproszenie ich do nauki ”, takie któremu żadne dziecko nie może się oprzeć. To sprawia, że podczas zajęć realizowany jest główny cel programu czyli przyciąganie uwagi każdego dziecka, poprawa wspólnego pola uwagi i rozwijanie przyjemności udziału w zajęciach grupowych.

W grupie I zajęcia według założeń programu Attention Autism prowadzone są dwa razy w tygodniu. Zgodnie z nim dzieci uczą się pracować na kolejnych poziomach, a jest ich wszystkich cztery. Całość zawsze poprzedzona jest planem zaprezentowanym dzieciom w formie graficznej na tabliczce suchościeralnej. 

Najważniejsze to pamiętać, że dziecko jest w stanie skupić się tylko na jednej rzeczy. W tym przypadku to musi być nauczyciel i proponowana przez niego aktywność!

Na poziomie 1 uczymy dziecko jak skupiać uwagę. Do tego celu wykorzystujemy wiaderko, które wypełnione jest atrakcyjnymi, małymi zabawkami np. skaczący piesek, nakręcany słonik, kręcąca się karuzela z pozytywką, prezentowane z entuzjazmem i zapałem, tak aby przyciągnęło to uwagę dziecka. Całość poprzedzamy piosenką: co ja w wiaderku moim mam, moim mam, moim mam?

Podczas działań na poziomie 2 uczymy dziecko jak koncentrować uwagę dłużej. Proponujemy aktywność, w której kolejne kroki prowadzą na końcu do bardzo atrakcyjnego doświadczenia, przeprowadzonego przez nauczyciela np. skaczące żabki, kolorowa tęcza z cukierków itd.

Na poziomie 3 uczymy dziecko jak przenosić uwagę poprzez jego udział w naprzemiennych zabawach interakcyjnych. Prezentujemy dziecku wciągającą zabawę, najpierw zademonstrowaną przez nauczyciela, aby dziecko wiedziało później co ma zrobić. Zaproponowane tutaj aktywności mają sprawić, by zawsze każdemu z dzieci udało się osiągnąć sukces. Dzieci biorą udział w zabawie w kolejności wyznaczonej przez dorosłego takich jak naleśnik – zawijanie dziecka w koc i samodzielne odwijanie, jesień – sypanie liści na namalowane przez nauczyciela mąką drzewo.

Na kolejnym już ostatnim poziomie 4 uczymy przenoszenia uwagi na zmianę, skupiania jej na własnej aktywności i współdzielenia z innymi. Najpierw demonstrujemy zadanie dla całej grupy, a następnie każdemu z  dzieci dajemy taki sam zestaw, na którym wykonuje ono zadanie  np. układanie klocków wg prezentowanego schematu, wyciąganie z pudełka z kaszą kolorowych przedmiotów.

Ustrukturalizowanie zajęć, podział na etapy, zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa, dzięki przewidywalności. Dodatkowo obniża lęk, ułatwia włączenie się w aktywność. Taka konstrukcja zajęć sprzyja procesowi uczenia się. Dzieci rozpoznają symbol przedstawiający tę formę zajęć, rozumieją jego schemat, korzystając z wizualizacji, prawidłowo rozpoznają proponowane aktywności.

W trakcie Treningu Uwagi dzieci  uczą się również przestrzegać reguł i zasad obowiązujących w grupie, rozwijają umiejętność naśladownictwa, wypracowują gotowość do  współpracy. Zajęcia sprzyjają pobudzeniu ciekawości poznawczej, zwiększają motywację do działania, rozwijają funkcje poznawcze.

Dzięki dużej atrakcyjności zajęć, dzieci zawsze z niecierpliwością na nie oczekują. Nigdy nie wiedzą co je zaskoczy, rozbawi i czego się nauczą.