• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO

Miejskie Przedszkole nr 11

Metoda     Ruchu     Rozwijającego    W.   Sherborne    to     system      ćwiczeń traktujących    ruch   jako   narzędzie wspomagania  rozwoju psychoruchowego dziecka oraz terapii   zaburzeń  tego  rozwoju. Wywodzi  się  on  z   naturalnych   potrzeb dziecka,  z   tzw. baraszkowania, które  pojawia  się   we wczesnym dzieciństwie.   Genialność   tej   metody  polega   na  jej prostocie, naturalności i uniwersalności.
Poprzez  ruch  rozwijamy; świadomość   własnego   ciała,   świadomość  przestrzeni i działania w  niej,  dzielenia   przestrzeni   z  innymi ludźmi  i nawiązywania  z  nimi  bliskiego  kontaktu.
Zajęcia prowadzone w  przedszkolu specjalnym mają na  celu  stworzenie dzieciom okazji do poznania  własnego  ciała, usprawnienia motoryki, poczucia  swojej  siły,   sprawności i  możliwości  ruchowych.  Umożliwiają   lepsze poznanie   przestrzeni.  Dzięki  temu przestaje  być ona  groźna, dzieci  czują się
w niej bezpiecznie, a tym samym stają się bardziej aktywne, przejawiają  większą  inicjatywę.  Poprzez  dzielenie   przestrzeni   z  innymi osobami, uczą  się kontaktu  z   partnerem, grupą oraz współdziałają z innymi.
W  trakcie  ćwiczeń  dzieci  poznają   własne  ciało co  daje  im  możliwość   kontrolowania  go a  także  pozwala na właściwe funkcjonowanie. Jest to podstawą do ukształtowania poczucia własnej wartości. Ćwiczone jest;
• wyczuwanie brzucha, pleców, pośladków,
• wyczuwanie nóg i rąk,
• wyczuwanie twarzy,
• wyczuwanie całego ciała,
• uświadomienie sobie swojej wagi (grawitacja),
• odczucie lekkości (przeciwgrawitacja),
• wyczucie punktu środkowego ciała,
• rozpoznanie prawej i lewej części ciała.
Uczymy dzieci poznania najbliższej przestrzeni i działania w  niej  co  daje   poczucie bezpieczeństwa. Działania podejmowane poprzez ruch pozwalają na poznanie kierunków w przestrzeni;
• wysoko, nisko,
• prawo, lewo,
• tył, przód.
Dążymy do  wytworzenie związku z drugim  człowiekiem,który  opiera  się na wzajemnym poznaniu i  rozumieniu  potrzeb  partnera oraz  na pełnym zaufaniu.  Ćwiczenia   wykonywane   są  w   parach.
• ćwiczenia „z”-partner „aktywny” i partner „bierny”,
• ćwiczenia „przeciwko”-obydwaj partnerzy aktywni,
• ćwiczenia „razem”-obydwaj partnerzy aktywni.
Współdziałamy    w    grupie    angażując     wszystkich    uczestników    w   aktywność    ruchową,   we współdziałanie ze sobą. Realizujemy tu ćwiczenia „razem” które wykonujemy w  grupie 3-4 osobowej.
Podczas ćwiczeń dzieci;
• doskonalą ogólną sprawność ruchową,
• wzmacniają wiarę we własne możliwości i wartość każdego człowieka,
• rozwijają empatię,
• rozwijają umiejętność pozytywnego myślenia, stawiania czoła przeciwnościom,
• podejmują aktywność własną,
• koncentrują uwagę w podejmowanych ćwiczeniach,
• rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową,
• doskonalą czynności samoobsługowe, dotyczące samodzielnego  zdejmowania i zakładania odzieży.
Zajęcia   metodą   Ruchu   Rozwijającego   prowadzone  w  grupie  I i II mają  charakter   zabawy i  dają  dziecku możliwość przeżywania radości   z aktywności   ruchowej,   kontaktu   z   innymi ludźmi, satysfakcji z pokonania własnych lęków i trudności.
W   trakcie   trwania   ćwiczeń   pamiętamy  o  stopniowym  rozszerzaniu  kręgu doświadczeń dziecka:
- początkowo większość ćwiczeń prowadzimy na podłodze, stopniowo zwiększając udział pozostałych,
- najpierw   pojawiają   się   ćwiczenia   w  parach,  potem  w   trójkach,  aż  do  ćwiczeń  z  całą   grupą,
- rozpoczynamy od ćwiczeń prostych stopniowo je utrudniając.
W   trakcie  realizacji    poszczególnych    sesji  ćwiczenia   pojawiają  się   naprzemiennie:  dynamiczne i   relaksacyjne.  Unikamy sytuacji rywalizacyjnych.  We  wszystkich   zadaniach,  o   ile   to możliwe, uczymy  dzieci  zarówno  używania  siły  jak  i zachowania  delikatności i opiekuńczości   w  stosunku  do drugiej  osoby. We  wszystkich   ćwiczeniach,  dziecko   poprzez  zmianę   ról znajduje się w pozycji dominującej.
Za   każde  nowe  osiągnięcie  dziecka  chwalimy  go,  nie  tyle  za  efekt,  co  za jego starania i  podjęty  wysiłek. Nigdy nie krytykujemy dziecka za źle wykonane zadanie. Zawsze go wspieramy i stymulujemy  jego  aktywność.  Zachęcamy  do   wykonania   ćwiczeń,  ale   nie zmuszamy.  Dziecko  samo decyduje  o    chęci   wykonania  zadania.   Kontrola  nad sytuacją daje    mu  poczucie  bezpieczeństwa, pomaga w   poznaniu    siebie,  w   zdobyciu    do  siebie   zaufania,   w   poznaniu    innych    i    nauczeniu    się  ufania  im, a   dalej – poprzez nabranie  pewności  siebie i wiary we własne możliwości – w uczeniu się twórczego  i aktywnego życia.