• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki
Jesteś tutaj:Start / Metody / GRY DYDAKTYCZNE

GRY DYDAKTYCZNE

Miejskie Przedszkole nr 10

Gry dydaktyczne mają duże znaczenie w procesie kształcenia ze względu na rozwijanie u dzieci aktywności, samodzielności, pomysłowości. Polegają na przedstawianiu określonych treści w formie zagadkowego problemu i poszukiwaniu rozwiązań według proponowanych reguł. Dzięki tej metodzie dzieci łączą różne sposoby poznawania rzeczywistości poprzez słuchanie, oglądanie, działanie, przeżywanie. Wszystkie wykorzystywane rodzaje zabaw pobudzają dzieci do myślenia. Uczą poszanowania przyjętych norm, umożliwiają współdziałanie, uczą dyscypliny, sprzyjają uspołecznieniu, przyzwyczajają zarówno do wygrywania jak i do przegrywania. Przedszkolaki rozumieją, że zabawa w zespole wymaga przyjęcia pewnych ogólnych zasad, których nie można zmienić w trakcie gry tylko dlatego, że tak byłoby wygodniej jednemu z grających. Udział w grze staje się bodźcem do przezwyciężenia nieśmiałości i niewiary we własne siły. Dążenie do sukcesu w grze uaktywnia dzieci; angażują się emocjonalnie. Ma to ogromne znaczenie dla rozwoju społecznego dzieci, uczą podporządkowywania się przepisom i normom współżycia. Gry mają nie tylko wartości dydaktyczne, ale także terapeutyczne i wychowawcze.

Najczęściej stosowane w naszej pracy pedagogicznej to gry symulacyjne, burze mózgów, inscenizacje i gry edukacyjne.

Gry symulacyjne polegają na naśladowaniu rzeczywistości. Dzieci odgrywają różne role, zgodnie z ich realizacją w prawdziwym świecie. To zabawy „na niby” wykorzystywane podczas swobodnych działań w kącikach zainteresowań. Łączą w sobie właściwości symulacji społecznych i gier edukacyjnych. Dzieci uczą się rozmawiać w określony sposób, prawidłowo odpowiadają na pytania, stosują formy grzecznościowe czy nakrywają do stołu, rozmawiają przez telefon, robią zakupy, stają się członkami rodziny, sprzedawcami lub pracownikami poczty. W trakcie zabaw panuje atmosfera pozytywnej motywacji oraz możliwość powtórzenia danego fragmentu gry. W toku zabawy dzieci zdobywają nowe wiadomości oraz utrwalają już  te nabyte.

Burza mózgów to metoda zabawowa, kształtująca pomysłowość i wyobraźnię dzieci. Ich pomysły są proste, impulsywne ale czasem niespodziewane, fantastyczne, innowacyjne. Zastosowanie podczas zajęć  burzy mózgów pozwala na włączenie wszystkich dzieci do pracy, szybkie zgromadzenie dużej ilości pomysłów, przeprowadzenie rozgrywki umysłowej, naukę zwięzłego wyrażania myśli, sprawdzenie posiadanej wiedzy. Zachowana jest zasada nie krytykowania nawet najbardziej nieprawdopodobnych pomysłów. Dzieci do podanego hasła dobierają obrazki lub wyrazy związane z danym problemem, a następnie wybierają trzy najważniejsze lub grupują je. Takimi hasłami  może być np. jesień, las, ziemia, powietrze, ogień, woda, zwierzęta leśne, środki transportu, kosmos,  tradycje świąteczne, cechy dobrego kolegi itp.

W inscenizacji wykorzystywana jest poezja, proza, treści obrazków, zabawy, różne sytuacje grupowe i środowiskowe, własne wizje i potrzeby dzieci. Najczęściej stosowane w naszej pracy to:

  • -teatrzyk  wycinanek – z przygotowanych papierowych postaci,
  • -teatrzyk lalkowy z wykorzystaniem kukiełek, pacynek, a nawet codziennych zabawek,
  • -teatrzyk paluszkowy,
  • -pantomima ,
  • -teatrzyk  w wykonaniu dzieci.

Gry edukacyjne są dla dzieci  najbardziej atrakcyjną formą aktywności. Łączą one ze sobą elementy zabawy, konkursu, współzawodnictwa i nauki. Do najczęściej wybieranych przez dzieci należą  gry planszowe: „Warcaby”, „Chińczyk”, „Grzybobranie”, „Zostań miss świata”, „Piłkarzyki stołowe”, Dzieci także chętnie sięgają po tzw. karty dydaktyczne - zabawy  typu  memo (zawody, Kubuś Puchatek). Dzieci z wielką radością  uczestniczą  również w różnego rodzaju quizach: (ziemia moja planeta, umiem segregować śmieci, znam kodeks przedszkolaka itp.)  Mogą się w nich wykazać posiadaną wiedzą na określony temat. Lubią także rozwiązywanie krzyżówek i rebusów, które rozwijają u nich abstrakcyjne myślenie oraz zwiększają zasób słownictwa.

Efektami wykorzystywania zabaw dydaktycznych w naszej pracy są:

  • -radość i zadowolenie ze wspólnej zabawy,
  • -rozwój umiejętności komunikacyjnych,
  • -rozbudzona wyobraźnia twórcza,
  • -współdziałanie w grupie,
  • -twórcze rozwiązywanie problemów,
  • -łączenie związków przyczynowo – skutkowych,
  • -rozwój umiejętności przestrzegania ustalonych reguł i zasad.