Miejskie Przedszkole nr 10
Słowo mandala pochodzi z Indii i oznacza centrum, obwód lub koło magiczne. Praca z mandalą polega na kolorowaniu różnych wzorów wpisanych w koło, bądź na samodzielnym jej tworzeniu. Te wpisane w koło obrazki znane były już w starożytności. Uzdrawiającym wpływem mandali zajął się szwajcarski psycholog Carl Gustaw Jung. Kojarzył on mandalę z centrum osobowości. Stwierdził, że malowanie jej pozwala osiągnąć spokój, wewnętrzną harmonię i opanowanie.
Popularną formą pracy z mandalą jest kolorowanie gotowego szablonu. Dobrze, gdy dziecko ma do wyboru jeden z kilku wzorów. Można ją także robić poprzez wypełnienie tylko konturu koła, wycinanie, układanie z mozaiki geometrycznej, wyklejanie resztkami tkanin. Możliwości wykonania mandali jest mnóstwo. Oto kilka innych przykładów, które stosujemy w pracy z dziećmi:
- -kalkowanie serwet zrobionych na szydełku, wyciętych wzorów z tektury,
- -malowanie mandali kredą na asfalcie na wzorze koła, spirali, słońca, gwiazdy,
- -wyklejanie mandali różnymi ziarnami na podkładzie z plasteliny, zakrętce od słoika, czy na płycie kompaktowej,
- -tworzenie mandali z odbijanych dłoni pomalowanych farbą,
- -mandale z pieczątek wyciętych z ziemniaków,
- -wyklejanie mandali z kulek z kolorowej bibuły,
- -układanie mandali z kamyków, patyków, kwiatów, liści podczas zabaw na świeżym powietrzu.
Dużo przyjemności sprawia dzieciom odszukiwanie kształtów podobnych do mandali w otoczeniu. Szukanie ich podczas spacerów i wycieczek. Wtedy dzieci z łatwością zauważają: ronda, znaki drogowe, koła pojazdów, okna. Kształty mandali znajdują także w sprzętach codziennego użytku takich, jak zegarki, talerze, serwetki. Te zabawy rozwijają wyobraźnię i są inspiracją do tworzenia przez dzieci własnych kompozycji. Najważniejszą zasadą dotyczącą tworzenia mandali jest cisza. Twórczej atmosferze podczas wykonywania mandali sprzyja muzyka relaksacyjna, która grając cichutko w tle działa odprężająco. Szczególny nastrój stwarza również światło świecy lub zapach kadzidełka.
Technika mandali w naszej pracy pedagogicznej to nie tylko sposób na rozwijanie twórczych dyspozycji plastycznych, ale również:
- -metoda wspierająca osiąganie koncentracji, stanu relaksu i odprężenia
- -ćwiczenie uczące wytrwałości,
- -zabawa sprawiająca przyjemność i zadowolenie
- -sposób na doskonalenie sprawności manualnej.