• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

METODA AKTYWNEGO SŁUCHANIA MUZYKI WEDŁUG BATTI STRAUSS

Miejskie Przedszkole nr 10

Aktywne Słuchanie Muzyki (Active listening to music) to jedna z wiodących metod wprowadzania muzyki klasycznej w edukacji na wszystkich poziomach. Metodę tą opracowała nauczycielka z Izraela w celu przybliżenia dzieciom muzyki klasycznej. Słuchanie muzyki tą metodą integruje różne formy aktywności: granie, tańczenie, mówienie krótkich wierszy lub wyliczanek, rytmiczne powtarzanie prostych gestów, próby śpiewania linii melodycznych słuchanych utworów, czy też rytmiczne snucie dowolnej opowieści.

Pracując z metodą Batii Strauss dzieci zdobywają umiejętności i doświadczenia podczas pięciu kolejnych etapów:

1.  Fabularyzowanie muzyki.

2.  Proste ruchy rytmiczne.

3.  Realizacja w tańcu.

4.  Gra na instrumentach.

5.  Mówienie o muzyce.

W pierwszym etapie dzieci słuchają tworzonej przez nauczyciela opowieści, bajki,  nawiązującej  do słuchanej  muzyki. Następnie wykonują  proste ruchy rytmiczne, którymi ilustrują treść opowieści. Kolejny etap to taniec. Proste ruchy rytmiczne dzieci przekładają  na kroki taneczne, które mogą wykonywać solo, w parach, w kole oraz z użyciem rekwizytów  tj. pałeczki, patyczki, kubeczki, chusty, klucze, wstążki itp. W  następnym etapie dzieci powtarzają proste ruchy rytmiczne wraz z fabularyzacją i zamieniają je w rytm grany na instrumentach perkusyjnych lub wykonanych własnoręcznie. Po opanowaniu akompaniamentu do utworu dzieci tworzą orkiestrę, w której każdy może zagrać na  dowolnym  instrumencie lub zostać dyrygentem. Ponadto w starszych grupach można połączyć taniec z instrumentacją.

W naszej przedszkolu opracowałyśmy zabawy muzyczne do wybranych utworów muzyki klasycznej, a także utworów z repertuaru dziecięcego.  Zajęcia te:

  • -budzą u dzieci zainteresowanie „co się wydarzy”,
  • -wyzwalają radość i zaangażowanie w zabawę,
  • -rozbudzają ciekawe pomysły twórczych rozwiązań,
  • -uczą zasad współdziałania i przestrzegania ustalonych reguł,
  • -ćwiczą koncentrację i kreatywność,
  • -rozwijają zainteresowania muzyczne,
  • -uwrażliwiają na piękno muzyki poważnej.

Największą radością dzieci jest aktywne wchodzenie w różne role (dyrygent, muzyk, tancerz) przy użyciu różnych rekwizytów (instrumenty, pałeczki, krążki, szarfy). Zajęcia takie nie nużą, bo dzieci chcą wielokrotnie uczestniczyć w zabawach z utworem, ponieważ za każdym razem mogą być w innej roli, grać na innym instrumencie, zmieniać rekwizyt czy partnera w tańcu.