• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki
Jesteś tutaj:Start / Metody / METODA MONTESSORI

METODA MONTESSORI

Miejskie Przedszkole nr 10

Metoda Montessori – określana jest jako system wychowawczy dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, który został stworzony przez włoską lekarkę Marię Montessori i który pomaga we wszechstronnym rozwoju dziecka.

Maria Montessori była pionierskim pedagogiem działającym na początku XX wieku. Jej praca zrewolucjonizowała sposób pojmowania rozwoju i edukacji dziecka. Postrzegała małego człowieka, jako odkrywcę o chłonnym umyśle, obdarzonego licznymi zdolnościami. Aby te zdolności odkryć i rozwinąć należy dostarczyć odpowiednich bodźców, dać dziecku możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności. Ważna jest organizacja środowiska uczenia się  - wyposażenie go w odpowiednie materiały rozwojowe służące samodzielnej pracy w skupieniu. Również osoba nauczyciela musi prezentować postawę otwartą na potrzeby dziecka, stanowiącą wsparcie dla dążeń do zdobywania przez nie kolejnych umiejętności. W tej metodzie wiedza jest doświadczeniem przechodzącym przez zmysły oraz przez swobodną manipulację, która wykorzystuje praktyczne doświadczenia i bezpośrednie eksperymentowanie. Pomóc dziecku w dorastaniu to znaczy zachęcić je do spontanicznej inicjatywy, szanować jego stopniowe odkrywanie świata, tolerować samodzielne poprawianie potknięć i wspierać satysfakcję, kiedy się uczą na własnych błędach.

Do najważniejszych działań pedagogicznych Maria Montessori zaliczała:

• rozwijanie w dziecku samodzielności i wiary we własne możliwości

• nauczenie dziecka umiejętności pracy w ciszy

• wykształcenie w dziecku poszanowania do porządku  i pracy

• przekazanie dziecku umiejętności koncentracji podczas pracy

• wykształcenie w dziecku posłuszeństwa opartego na samokontroli a nie przymusie płynącym z zewnątrz

• wykształcenie w dziecku takiej postawy, aby rozumiało, że jego działania nie mogą być uzależnione od nagrody

•  rozwijanie w dziecku zamiłowania do pomocy innym

• przekazanie dziecku szacunku do pracy innych osób

• pomoc w rozwijaniu indywidualnych uzdolnień

• rozwijanie w dziecku umiejętności współpracy