• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

PROGRAM PSYCHOSTYMULACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

Program realizowany w grupie I

Program jest przeznaczony do pracy terapeutycznej w przedszkolach masowych, specjalnych oraz oddziałach integracyjnych. Program ma na celu wiązanie treści programowych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego z określonym na danym poziomie obszarem oddziaływań terapeutycznych. Program zawiera cztery poziomy (zmysłowy, poznawczy, odkrywczo-badawczy, abstrakcyjno-symboliczny) w poszczególnych obszarach sfery emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej. Taka konstrukcja programu daje możliwość wyboru odpowiedniego poziomu ćwiczeń w danym obszarze, dostosowanych do umiejętności i możliwości dziecka. 
Nadrzędnym celem programu jest umożliwienie dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.
Ponadto wśród celów szczegółowych należy wymienić:
-wzmacnianie wiary we własne możliwości,
-rozwijanie empatii,
-prowokowanie do podjęcia aktywności,
-ćwiczenie koncentracji uwagi,
-usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-tworzenie skojarzeń wzrokowo-ruchowych,
-rozwijanie bądź usprawnianie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
-wzbogacenie zasobu słownictwa,
-stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka.
Realizacja programu pozwala na wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji, kompensowanie braków w rozwoju fizycznym i psychicznym oraz maksymalne usprawnianie i rozwijanie niezaburzonych funkcji.