• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

Koncepcja Rozwoju Zespołu Przedszkoli

 Koncepcja rozwoju na lata 2017- 2022

 

 

                                                               

 

 

 

 

  1. I.         Strategia rozwoju placówki.

                                     

Wizja:

 

                                                      „ Nie jest ważne, abyś był lepszy od innych – ważne jest,
                                                         abyś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego”.

                                                                                                                    Mahatma Ganthi

 

„Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców”

 

Zespół Przedszkoli oferuje:

  • wspaniałą zabawę, czyli najważniejszą  metodę pracy z małym dzieckiem, która uczy kompetencji społecznych, pomaga w adaptacji i integracji grupy, przygotowuje do życia w społeczeństwie i kształtuje odporność emocjonalną,
  • wspieranie, czyli wychodzenie naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci, motywowaniu ich do działania i nagradzaniu wszelkich przejawów twórczości, inwencji i aktywności,
  • dobrą edukację, czyli przyzwyczajanie do systematycznej pracy z książką i innymi materiałami edukacyjnymi, odpowiednim poziomie zadań, wspomaganiu w rozwijaniu uzdolnień, budowaniu wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
  • dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwijanie zainteresowań twórczych,
  • wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej- innowacje, nowatorstwo,
  • autorskie programy pracy,
  • aktywne metody  pracy z dziećmi zdolnymi i wymagającymi  wsparcia,
  • różnorodność zajęć integracyjnych dla dzieci pełno i niepełnosprawnych,
  • szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek,
  • atrakcyjne oferty edukacyjne,
  • udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skale ogólnopolską,
  • kompetentną kadrę pedagogów, specjalistów- (logopeda, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta,  nauczyciel rytmiki, języka angielskiego, gimnastyki korekcyjnej),
  • szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi,
  • dobrą atmosferę i klimat przedszkola,
  • bogactwo form współpracy z rodzicami.

 

 

Misja:

Misją  naszego przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku zarówno pełnosprawnemu jak i niepełnosprawnemu wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby dążenia do poznawania otaczającego świata. Poprzez opiekę, wychowanie i nauczanie – uczenie się- które zapewniamy chcemy, by dziecko odkrywało swoje własne możliwości, sens działania oraz by potrafiło gromadzić doświadczenia na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.

 

  1. II.                Diagnoza

Opracowanie Programu rozwoju Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc program rozwoju, uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno bazowe jak  i kadrowe, Statut Przedszkola.

 

  1. 1.      Zadania główne:
  • „Muzyka wokół nas- ekspresja muzyczno-plastyczna w różnych formach działalności dzieci” rok szkolny -  2017/18
  • „Przedszkolak w świecie bajki”- 2018/2019
  • „Przedszkolak w świecie przyrody” – 2019/2020
  • „Bezpieczny przedszkolak” – 2020/2021
  • „Przedszkolak sprawny ruchowo na miarę swoich możliwości”- 2021/ 2022

 

  1. 2.      Cele  zadań głównych:

 

  • stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych,
  • integrowanie dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji,
  • aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji, twórczej postawy,
  • rozbudzanie zainteresowań dzieci środowiskiem społeczno-przyrodniczym,
  • kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia i bezpieczeństwa,
  • aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w życiu przedszkola.

 

  1. 3.      Priorytet:

 

Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.

    Absolwent kończący nasze  przedszkole i rozpoczynający naukę w szkole podstawowej jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami.  Jest twórczy, komunikatywny, aktywny, dociekliwy, ambitny, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Znając siebie i swoje możliwości, akceptuje odrębność innych, potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej,  a także  w życiu osobistym. Wyraża swoje potrzeby i zainteresowania oraz dąży do ich realizacji. 

 

  1. III.             Założenia programowe:

Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdują  się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.

 

 

Rok szkolny: 2017/ 2018

„Muzyka wokół nas – ekspresja muzyczno- plastyczna w różnych formach działalności  

Cele:

  • wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę i sztuki plastyczne
  • rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej w kontakcie z muzyką i plastyką
  • rozwijanie i wzbogacanie możliwości artystycznych

 

Działania:

1. Cudowny świat muzyki – pobudzenie w wyobraźni dziecka i rozwijanie słuchu     

    muzycznego poprzez poszukiwanie kontaktów z muzyką.

2. Muzyką malowane – nabywanie umiejętności przedstawienia doznań  muzycznych   

    łączących muzykę z innymi formami sztuki.

3. Inspirowanie zabaw ruchowych, tanecznych i układów choreograficznych.

4. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez doskonalenie gry na instrumentach,

    eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku.

5. Tworzenie prac plastycznych różnymi technikami. Eksponowanie prac dzieci  

    w przedszkolu i środowisku.

6. Stwarzanie warunków do poznawania wytworów sławnych artystów – zwiedzanie  

    ekspozycji w muzeów, galerii sztuki, wystaw, wernisaży.

7. Prezentowanie posiadanych umiejętności plastycznych i muzycznych poprzez udział  

    w konkursach, festiwalach, przeglądach, konkursach.

8. Wzbogacanie bazy dydaktycznej przedszkola.

9. Kontynuowanie działań zainspirowanych innowacją pedagogiczną „Muzyka pasją naszego  

    przedszkola”.

 

Monitorowanie:

Dotyczyć będzie rozwoju  społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności muzyczno- plastycznej. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze  obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową, analizę dokumentów.

Ewaluacja:

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2017/18, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2018r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty

Dziecko:

 

  • rozwija  wrażliwość słuchową i estetyczną
  • podejmuje różnorodne  działania  muzyczno – plastyczne
  • bierze udział w konkursach
  • zna różne techniki plastyczne
  • wyraża swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu

 

 

Rok szkolny: 2018/ 2019

„Przedszkolak w świecie bajki”

Cele:

  • stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci poprzez kontakt z literaturą i teatrem,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć.
  • bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną.
  • rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu.
  • tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności słownej i pozawerbalnej dziecka – wzbogacanie metod pracy pedagogicznej.
  • aktywna współpraca ze środowiskiem bliższym i dalszym -włączenie się w ogólnopolskie akcje promujące wartości literatury dziecięcej.

 

Działania:

  1. Zapoznawanie dzieci z różnymi gatunkami literatury dziecięcej.
  2. Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej.
  3. Wzbogacanie zaplecza środków dydaktycznych (scenariusze, nowe pozycje literackie, pomoce wzrokowe, słuchowe, audiowizualne).
  4. Stosowanie nowatorskich metod i form pracy inspirujących twórcze działania pro literackie i parateatralne. Udział w konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych  w środowisku.
  5. Udział konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
  6. Prowadzenie różnych form współpracy z rodzicami promujących wartości wychowawcze i poznawcze literatury i teatru.
  7. Angażowanie się w ogólnopolskie akcje nakierowane na obcowanie dzieci z literaturą i teatrem.
  8. 8.      Organizowanie spotkań z ludźmi środowiska zaangażowanymi w powstawanie dzieł teatralnych i literackich.
  9. Przygotowywanie różnych form scenicznych – łączenie literatury i teatru z innymi rodzajami sztuki. Prezentacja ich w placówce i poza nią.

 

Monitorowanie:

Dotyczyć będzie rozwoju  poznawczego. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze  obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową.

Ewaluacja:

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2019r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty

Dziecko:

 

  • zna różne rodzaje form scenicznych tj. teatr lalkowy, teatr cieni, pantomima, drama, teatr żywego aktora,
  • aktywnie uczestniczy w zabawach teatralnych i dramowych,
  • doskonali ekspresję werbalną i plastykę ciała,
  • wykazuje się kreatywnością, pomysłowością, umiejętnością współdziałania i szacunku do kreatywności innych, interesuje się poznawaniem nowych utworów literatury,  chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach zainspirowanych ich treścią.

 

 

Rok szkolny: 2019/ 2020

„Przedszkolak w świecie przyrody”

Cele:

  • zapoznanie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi,
  • poznanie podstawowej wiedzy na temat zwyczajów i warunków życia wybranych gatunków zwierząt,
  • kształtowanie opiekuńczej postawy wobec roślin i zwierząt,
  • wzbudzanie u dzieci ciekawości świata i chęci poznawania nowych zjawisk w otaczającej je rzeczywistości.

Działania:

  1. Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z przyrodą poprzez działalność dzieci w środowisku przyrodniczym.
  2. Zapoznanie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi oraz przedstawicielami fauny i flory.
  3. Zabawy badawcze, obserwacje przyrodnicze w przedszkolu i w terenie z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego.
  4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym i ludźmi środowiska.
  5. Organizowanie konkursów, wystaw dla dzieci o tematyce przyrodniczej.
  6. Udział dzieci w akcjach promujących zachowania proekologiczne.
  7. Wykorzystanie metod aktywnych w poznawaniu świata przyrody- prowadzenie gier i zabaw o tematyce ekologicznej.
  8. Opracowanie Kodeksu Ekologa- nabywanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierząt.
  9. Organizacja imprez w placówce i dla  środowiska związanych z treściami przyrodniczymi i ekologicznymi.
  10. Prowadzenie działań proekologicznych wśród  dzieci i rodziców.

 

Monitorowanie:

Dotyczyć będzie rozwoju  społeczno-przyrodniczego. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze  obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową.

Ewaluacja:

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2020r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty

Dziecko:

  • zna rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych,
  • wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin,
  • dba o środowisko współuczestnicząc w ochronie  przyrody,
  • nazywa  zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach roku.

 

Rok szkolny: 2020/ 2021

„Bezpieczny przedszkolak”

Cele:

  • poznanie właściwych sposobów postępowania w konkretnych sytuacjach,
  • poznanie właściwych sposobów zachowania się w stosunku do innych osób,
  • poznanie zasad ruchu drogowego dotyczących poruszania się po chodnikach, przekraczania jezdni oraz właściwego korzystania ze środków lokomocji,
  • wdrażanie do respektowania zakazu dotykania i spożywania lekarstw i środków chemicznych,
  • rozwijanie umiejętności  dostrzegania zagrożenia w codziennych sytuacjach w najbliższym otoczeniu,
  • rozwijanie umiejętności komunikowania o zauważonych i niebezpiecznych sytuacjach.

 

 

Działania:

1. Wdrożenie zasad regulujących bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu.

2. Wychowanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas podejmowania różnych  

    form aktywności organizowanych poza budynkiem przedszkola.

3. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze

    oraz bezpiecznego korzystania ze środków  lokomocji.

4. Uczenie właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia. Nabywanie umiejętności

    radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych.

5. Prowadzenie współpracy z instytucjami dbającymi o bezpieczeństwo ludzi.

6. Realizowanie programów promujących bezpieczne zachowania się w różnych  sytuacjach.

7. Uczestniczenie w konkursach i innych wydarzeniach organizowanych w  środowisku

    promujących bezpieczne zachowania.

 

Monitorowanie:

Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-poznawczego. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze  obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową,

Ewaluacja:

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2020/21, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2021r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty

Dziecko:

  • respektuje zasady właściwego zachowania się ustalone w grupie, przedszkolu
  • wie gdzie można bezpiecznie się bawić a gdzie nie
  • potrafi prawidłowo poruszać się po chodniku, przekraczać jezdnię
  • właściwie zachowuje się w środkach transportu
  • zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, zwierząt i roślin
  • wie jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić
  • zna numery telefonów alarmowych.

 

Rok szkolny: 2021/ 2022

„Przedszkolak sprawny ruchowo na miarę swoich możliwości”

Cele:

  •  rozwijanie sprawności ruchowej
  • zaspokajanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej
  • kształtowanie prawidłowej postawy ciała
  • promowanie zdrowego stylu życia
  • włączanie się w akcje, projekty i programy stymulujące rozwój aktywności ruchowej
  • wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez stosowanie różnorodnych metod i form pracy

Działania:

1. Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez przekazywanie  

    wiedzy, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
2. Promowanie zdrowego odżywiania się poprzez wyrabianie przekonań o  konieczności  

    spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.

3. Wyrabianie właściwych nawyków związanych z zachowaniem prawidłowej  postawy ciała.

4. Stwarzanie warunków sprzyjających podejmowaniu spontanicznej i zorganizowanej

    aktywności ruchowej.

5. Uczestniczenie w projektach i programach stymulujących rozwój aktywności ruchowej i

    promowanie zdrowego stylu życia.

6. Sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej służącej rozwijaniu aktywności ruchowej    

    dzieci.

7. Wykorzystywanie różnorodnych i innowacyjnych metod i form pracy inspirujących dzieci

    do twórczej aktywności ruchowej.

8. Organizowanie spotkań z ludźmi środowiska zajmującymi się profilaktyką  zdrowotną oraz

    sprawnością ruchową.

 

Monitorowanie:

Dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowania zdrowego stylu życia. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze  obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową.

Ewaluacja:

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2021/22, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2022r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

 

Oczekiwane efekty

Dziecko:

  • dba o własne zdrowie, chroni je,
  • posługuje się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej,
  • wykazuje sprawność fizyczną,
  • uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.

IV. Partnerzy

  1. Szkoła Muzyczna YAMAHA
  2. Zespól Regionalny „Lachy”
  3. TPD
  4. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  5. Instytucje użyteczności publicznej
  6. Szkoły Podstawowe: nr 3, nr 6, nr 18, SOSW
  7. Uczelnie Wyższe- PWSZ
  8. Biblioteka Publiczna i Pedagogiczna
  9. Fundacja „Mada”

 

V. Ewaluacja i kryteria sukcesu (po 5 latach)

Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy wszystkie podjęte działania związane z rozwijaniem postaw twórczych.

Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.

 

Kryteria sukcesu:

W naszym przedszkolu dziecko:

1.  Rozwija się  twórczo.

2.  Lubi działania twórcze.

3.  Czuje się bezpiecznie.

4.  Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.

5.  Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.

6.  Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.

7.  Jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu.

8.  Akceptuje zasady zdrowego stylu życia.

9.  Poznaje swoje prawa i obowiązki.

10.Ma świadomość tego, że jest Polakiem i Europejczykiem. 

11. Jest w pełni przygotowany do szkoły.

12. Posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej.

 

 

 

W naszym przedszkolu rodzice:

 

1.  Uzyskują pomoc specjalistów.

2.  Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola i  są współorganizatorem życia przedszkola.

3.  Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.

4.  Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach  i  przedsięwzięciach.

5.  Współpracują z nauczycielem.

6.  Oferują wszechstronną pomoc.

7.  Pozytywnie wypowiadają się na temat pracy przedszkola.

 

W naszym przedszkolu nauczyciele:

 

1.  Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych 

     przedszkola.

2.  Podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy.

3.  Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

4.  Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych 

     kursach i szkoleniach.

5.  Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.

6.  Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.

7.  Pozyskują partnerów do współpracy.

8.  Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola.

9.  Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz  współpracują ze sobą.

 

 

VI. Postanowienia końcowe.

 

1.  Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.

2.  Plan rozwoju przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.

3.  Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.

4.  Zmiany mogą być dokonane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i 

     Rady Rodziców.

5.  Obowiązuje od dnia zatwierdzenia.