- I. Strategia rozwoju placówki.
Wizja:
„ Nie jest ważne, abyś był lepszy od innych – ważne jest,
abyś był lepszy od samego siebie z dnia wczorajszego”.
Mahatma Ganthi
„Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców”
Zespół Przedszkoli oferuje:
- wspaniałą zabawę, czyli najważniejszą metodę pracy z małym dzieckiem, która uczy kompetencji społecznych, pomaga w adaptacji i integracji grupy, przygotowuje do życia w społeczeństwie i kształtuje odporność emocjonalną,
- wspieranie, czyli wychodzenie naprzeciw potrzebom rozwojowym dzieci, motywowaniu ich do działania i nagradzaniu wszelkich przejawów twórczości, inwencji i aktywności,
- dobrą edukację, czyli przyzwyczajanie do systematycznej pracy z książką i innymi materiałami edukacyjnymi, odpowiednim poziomie zadań, wspomaganiu w rozwijaniu uzdolnień, budowaniu wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
- dobre przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwijanie zainteresowań twórczych,
- wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej- innowacje, nowatorstwo,
- autorskie programy pracy,
- aktywne metody pracy z dziećmi zdolnymi i wymagającymi wsparcia,
- różnorodność zajęć integracyjnych dla dzieci pełno i niepełnosprawnych,
- szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek,
- atrakcyjne oferty edukacyjne,
- udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skale ogólnopolską,
- kompetentną kadrę pedagogów, specjalistów- (logopeda, psycholog, pedagog specjalny, terapeuta, nauczyciel rytmiki, języka angielskiego, gimnastyki korekcyjnej),
- szeroką współpracę ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi,
- dobrą atmosferę i klimat przedszkola,
- bogactwo form współpracy z rodzicami.
Misja:
Misją naszego przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku zarówno pełnosprawnemu jak i niepełnosprawnemu wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby dążenia do poznawania otaczającego świata. Poprzez opiekę, wychowanie i nauczanie – uczenie się- które zapewniamy chcemy, by dziecko odkrywało swoje własne możliwości, sens działania oraz by potrafiło gromadzić doświadczenia na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- II. Diagnoza
Opracowanie Programu rozwoju Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc program rozwoju, uwzględniono potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno bazowe jak i kadrowe, Statut Przedszkola.
- 1. Zadania główne:
- „Muzyka wokół nas- ekspresja muzyczno-plastyczna w różnych formach działalności dzieci” rok szkolny - 2017/18
- „Przedszkolak w świecie bajki”- 2018/2019
- „Przedszkolak w świecie przyrody” – 2019/2020
- „Bezpieczny przedszkolak” – 2020/2021
- „Przedszkolak sprawny ruchowo na miarę swoich możliwości”- 2021/ 2022
- 2. Cele zadań głównych:
- stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych,
- integrowanie dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi,
- rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji,
- aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji, twórczej postawy,
- rozbudzanie zainteresowań dzieci środowiskiem społeczno-przyrodniczym,
- kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia i bezpieczeństwa,
- aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w życiu przedszkola.
- 3. Priorytet:
Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.
Absolwent kończący nasze przedszkole i rozpoczynający naukę w szkole podstawowej jest przygotowany do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami. Jest twórczy, komunikatywny, aktywny, dociekliwy, ambitny, rozumie świat i wartości w nim nagromadzone, dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną. Znając siebie i swoje możliwości, akceptuje odrębność innych, potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji. Posiada wiedzę, umiejętności i sprawności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej, a także w życiu osobistym. Wyraża swoje potrzeby i zainteresowania oraz dąży do ich realizacji.
- III. Założenia programowe:
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdują się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
Rok szkolny: 2017/ 2018
„Muzyka wokół nas – ekspresja muzyczno- plastyczna w różnych formach działalności
Cele:
- wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę i sztuki plastyczne
- rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej w kontakcie z muzyką i plastyką
- rozwijanie i wzbogacanie możliwości artystycznych
Działania:
1. Cudowny świat muzyki – pobudzenie w wyobraźni dziecka i rozwijanie słuchu
muzycznego poprzez poszukiwanie kontaktów z muzyką.
2. Muzyką malowane – nabywanie umiejętności przedstawienia doznań muzycznych
łączących muzykę z innymi formami sztuki.
3. Inspirowanie zabaw ruchowych, tanecznych i układów choreograficznych.
4. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez doskonalenie gry na instrumentach,
eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku.
5. Tworzenie prac plastycznych różnymi technikami. Eksponowanie prac dzieci
w przedszkolu i środowisku.
6. Stwarzanie warunków do poznawania wytworów sławnych artystów – zwiedzanie
ekspozycji w muzeów, galerii sztuki, wystaw, wernisaży.
7. Prezentowanie posiadanych umiejętności plastycznych i muzycznych poprzez udział
w konkursach, festiwalach, przeglądach, konkursach.
8. Wzbogacanie bazy dydaktycznej przedszkola.
9. Kontynuowanie działań zainspirowanych innowacją pedagogiczną „Muzyka pasją naszego
przedszkola”.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności muzyczno- plastycznej. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową, analizę dokumentów.
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2017/18, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2018r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty
Dziecko:
- rozwija wrażliwość słuchową i estetyczną
- podejmuje różnorodne działania muzyczno – plastyczne
- bierze udział w konkursach
- zna różne techniki plastyczne
- wyraża swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu
Rok szkolny: 2018/ 2019
„Przedszkolak w świecie bajki”
Cele:
- stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci poprzez kontakt z literaturą i teatrem,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć.
- bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną.
- rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu.
- tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności słownej i pozawerbalnej dziecka – wzbogacanie metod pracy pedagogicznej.
- aktywna współpraca ze środowiskiem bliższym i dalszym -włączenie się w ogólnopolskie akcje promujące wartości literatury dziecięcej.
Działania:
- Zapoznawanie dzieci z różnymi gatunkami literatury dziecięcej.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej.
- Wzbogacanie zaplecza środków dydaktycznych (scenariusze, nowe pozycje literackie, pomoce wzrokowe, słuchowe, audiowizualne).
- Stosowanie nowatorskich metod i form pracy inspirujących twórcze działania pro literackie i parateatralne. Udział w konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
- Udział konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
- Prowadzenie różnych form współpracy z rodzicami promujących wartości wychowawcze i poznawcze literatury i teatru.
- Angażowanie się w ogólnopolskie akcje nakierowane na obcowanie dzieci z literaturą i teatrem.
- 8. Organizowanie spotkań z ludźmi środowiska zaangażowanymi w powstawanie dzieł teatralnych i literackich.
- Przygotowywanie różnych form scenicznych – łączenie literatury i teatru z innymi rodzajami sztuki. Prezentacja ich w placówce i poza nią.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju poznawczego. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową.
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2019r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty
Dziecko:
- zna różne rodzaje form scenicznych tj. teatr lalkowy, teatr cieni, pantomima, drama, teatr żywego aktora,
- aktywnie uczestniczy w zabawach teatralnych i dramowych,
- doskonali ekspresję werbalną i plastykę ciała,
- wykazuje się kreatywnością, pomysłowością, umiejętnością współdziałania i szacunku do kreatywności innych, interesuje się poznawaniem nowych utworów literatury, chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach zainspirowanych ich treścią.
Rok szkolny: 2019/ 2020
„Przedszkolak w świecie przyrody”
Cele:
- zapoznanie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi,
- poznanie podstawowej wiedzy na temat zwyczajów i warunków życia wybranych gatunków zwierząt,
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec roślin i zwierząt,
- wzbudzanie u dzieci ciekawości świata i chęci poznawania nowych zjawisk w otaczającej je rzeczywistości.
Działania:
- Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z przyrodą poprzez działalność dzieci w środowisku przyrodniczym.
- Zapoznanie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi oraz przedstawicielami fauny i flory.
- Zabawy badawcze, obserwacje przyrodnicze w przedszkolu i w terenie z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego.
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym i ludźmi środowiska.
- Organizowanie konkursów, wystaw dla dzieci o tematyce przyrodniczej.
- Udział dzieci w akcjach promujących zachowania proekologiczne.
- Wykorzystanie metod aktywnych w poznawaniu świata przyrody- prowadzenie gier i zabaw o tematyce ekologicznej.
- Opracowanie Kodeksu Ekologa- nabywanie właściwego stosunku do świata roślin i zwierząt.
- Organizacja imprez w placówce i dla środowiska związanych z treściami przyrodniczymi i ekologicznymi.
- Prowadzenie działań proekologicznych wśród dzieci i rodziców.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-przyrodniczego. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową.
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2020r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty
Dziecko:
- zna rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych,
- wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin,
- dba o środowisko współuczestnicząc w ochronie przyrody,
- nazywa zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach roku.
Rok szkolny: 2020/ 2021
„Bezpieczny przedszkolak”
Cele:
- poznanie właściwych sposobów postępowania w konkretnych sytuacjach,
- poznanie właściwych sposobów zachowania się w stosunku do innych osób,
- poznanie zasad ruchu drogowego dotyczących poruszania się po chodnikach, przekraczania jezdni oraz właściwego korzystania ze środków lokomocji,
- wdrażanie do respektowania zakazu dotykania i spożywania lekarstw i środków chemicznych,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania zagrożenia w codziennych sytuacjach w najbliższym otoczeniu,
- rozwijanie umiejętności komunikowania o zauważonych i niebezpiecznych sytuacjach.
Działania:
1. Wdrożenie zasad regulujących bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu.
2. Wychowanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas podejmowania różnych
form aktywności organizowanych poza budynkiem przedszkola.
3. Zapoznanie z zasadami ruchu drogowego, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa na drodze
oraz bezpiecznego korzystania ze środków lokomocji.
4. Uczenie właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia. Nabywanie umiejętności
radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych.
5. Prowadzenie współpracy z instytucjami dbającymi o bezpieczeństwo ludzi.
6. Realizowanie programów promujących bezpieczne zachowania się w różnych sytuacjach.
7. Uczestniczenie w konkursach i innych wydarzeniach organizowanych w środowisku
promujących bezpieczne zachowania.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-poznawczego. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową,
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2020/21, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2021r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty
Dziecko:
- respektuje zasady właściwego zachowania się ustalone w grupie, przedszkolu
- wie gdzie można bezpiecznie się bawić a gdzie nie
- potrafi prawidłowo poruszać się po chodniku, przekraczać jezdnię
- właściwie zachowuje się w środkach transportu
- zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, zwierząt i roślin
- wie jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić
- zna numery telefonów alarmowych.
Rok szkolny: 2021/ 2022
„Przedszkolak sprawny ruchowo na miarę swoich możliwości”
Cele:
- rozwijanie sprawności ruchowej
- zaspokajanie naturalnej potrzeby aktywności ruchowej
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała
- promowanie zdrowego stylu życia
- włączanie się w akcje, projekty i programy stymulujące rozwój aktywności ruchowej
- wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez stosowanie różnorodnych metod i form pracy
Działania:
1. Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez przekazywanie
wiedzy, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
2. Promowanie zdrowego odżywiania się poprzez wyrabianie przekonań o konieczności
spożywania pokarmów niezbędnych dla zdrowia.
3. Wyrabianie właściwych nawyków związanych z zachowaniem prawidłowej postawy ciała.
4. Stwarzanie warunków sprzyjających podejmowaniu spontanicznej i zorganizowanej
aktywności ruchowej.
5. Uczestniczenie w projektach i programach stymulujących rozwój aktywności ruchowej i
promowanie zdrowego stylu życia.
6. Sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej służącej rozwijaniu aktywności ruchowej
dzieci.
7. Wykorzystywanie różnorodnych i innowacyjnych metod i form pracy inspirujących dzieci
do twórczej aktywności ruchowej.
8. Organizowanie spotkań z ludźmi środowiska zajmującymi się profilaktyką zdrowotną oraz
sprawnością ruchową.
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowania zdrowego stylu życia. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitorowania podstawy programowej, arkusze analizy dokumentów, arkusze obserwacji form promowania pracy przedszkola, karty kontroli dokumentacji, arkusze obserwacji oceniające pracę nauczyciela- diagnozującą, wycinkową.
Ewaluacja:
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2021/22, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2022r.
Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty
Dziecko:
- dba o własne zdrowie, chroni je,
- posługuje się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej,
- wykazuje sprawność fizyczną,
- uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
IV. Partnerzy
- Szkoła Muzyczna YAMAHA
- Zespól Regionalny „Lachy”
- TPD
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Instytucje użyteczności publicznej
- Szkoły Podstawowe: nr 3, nr 6, nr 18, SOSW
- Uczelnie Wyższe- PWSZ
- Biblioteka Publiczna i Pedagogiczna
- Fundacja „Mada”
V. Ewaluacja i kryteria sukcesu (po 5 latach)
Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy wszystkie podjęte działania związane z rozwijaniem postaw twórczych.
Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.
Kryteria sukcesu:
W naszym przedszkolu dziecko:
1. Rozwija się twórczo.
2. Lubi działania twórcze.
3. Czuje się bezpiecznie.
4. Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
5. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
6. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
7. Jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu.
8. Akceptuje zasady zdrowego stylu życia.
9. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
10.Ma świadomość tego, że jest Polakiem i Europejczykiem.
11. Jest w pełni przygotowany do szkoły.
12. Posiada wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej.
W naszym przedszkolu rodzice:
1. Uzyskują pomoc specjalistów.
2. Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola i są współorganizatorem życia przedszkola.
3. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
4. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach i przedsięwzięciach.
5. Współpracują z nauczycielem.
6. Oferują wszechstronną pomoc.
7. Pozytywnie wypowiadają się na temat pracy przedszkola.
W naszym przedszkolu nauczyciele:
1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych
przedszkola.
2. Podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy.
3. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
4. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych
kursach i szkoleniach.
5. Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
6. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola.
7. Pozyskują partnerów do współpracy.
8. Monitorują efektywność własnej pracy – samokontrola.
9. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami oraz współpracują ze sobą.
VI. Postanowienia końcowe.
1. Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
2. Plan rozwoju przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
3. Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
4. Zmiany mogą być dokonane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i
Rady Rodziców.
5. Obowiązuje od dnia zatwierdzenia.